12 sierpnia 2024

Logistyka nowej generacji – wodorowe ciężarówki i pełna automatyzacja

Toyota i CJPT podjęły współpracę z siecią supermarketów

W Japonii otwarte zostało nowe centrum logistyczne AEON Fukuoka XD oparte na najnowszych technologiach Toyoty i wykorzystujące bezemisyjne ciężarówki na wodór. Jest to w pełni zautomatyzowany magazyn z autonomicznymi pojazdami elektrycznymi oraz robotami AI. Centrum powstało w ramach współpracy Toyoty i CJPT z firmą AEON, japońskim właścicielem sieci supermarketów i sklepów.

Toyota wraz z CJPT (Commercial Japan Partnership Technologies Corporation) wyposażyły w najnowocześniejsze technologie nowe centrum logistyczne AEON Fukuoka XD, należące do japońskiego właściciela sieci supermarketów i sklepów detalicznych. Wdrożono tam m.in. zaawansowany system magazynowy oparty na inteligentnych robotach i elektrycznych pojazdach autonomicznych.

Nowe centrum ma usprawnić dostawy towarów do supermarketów i sklepów sieci AEON. Wszystko to za sprawą opracowanego przez Toyotę zautomatyzowanego systemu zarządzania ruchem ciężarówek E-TOSS oraz dzięki nowej flocie wodorowych aut dostawczych.

Projekt wpisuje się w realizowaną przez prefekturę Fukuoka politykę dekarbonizacji transportu opartej na wodorze.

Technologie Toyoty w centrum logistycznym AEON

24 lipca br. do użytku zostało oddane nowe centrum logistyczne AEON Fukuoka XD. Zostało one wyposażone w kompleksowy zautomatyzowany system zarządzania towarami oparty na zestawie bezemisyjnych, autonomicznych pojazdów oraz robotów. Należą do nich m.in. wyposażone w sztuczną inteligencję ramiona robotyczne, które zdejmują produkty z palet, a także bezzałogowe wózki widłowe AGF (Automated Guided Vehicle).

Magazyn został wyposażony w odpowiednio przystosowane regały i szyny oraz sieć odpowiednio oznaczonych ścieżek, które ułatwiają autonomicznym pojazdom poruszanie się po ośrodku.

W znacznym stopniu zautomatyzowany został również transport towarów do i z centrum AEON Fukuoka XD, a wszystko to za sprawą opracowanego przez Toyotę systemu E-TOSS. Został on oparty na technologiach łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym.

15% floty obsługującej centrum stanowią lekkie ciężarówki Toyoty zasilane ogniwami paliwowymi na wodór, które podczas pracy nie emitują żadnych spalin, a jedynie czystą wodę. Wybór aut dostawczych na ogniwa paliwowe wpisuje się w strategię prefektury Fukuoka, zakładającej dekarbonizację transportu ciężarowego w oparciu o technologie wodorowe.

Wzrost wydajności o 10% i redukcja emisji CO2

CJPT i Toyota nawiązały współpracę z firmą AEON w kwietniu 2021 roku. Zaproponowane przez nich rozwiązania technologiczne i organizacyjne przyniosły znaczną poprawę wydajności. Czas pracy ciężarówek potrzebny do wykonania tych samych zadań udało się skrócić aż o 10%, co przełożyło się na 10-procentową redukcję emisji CO2.

Od września 2022 roku zakres wspólnych działań został rozszerzony o hurtowników i dostawców koncernu AEON. To doprowadziło do szerokiej współpracy międzybranżowej i usprawnienia całego łańcucha dostaw.

Toyota i CJPT – w ramach dalszej współpracy – wesprą firmę AEON w optymalizacji procesów logistycznych oraz osiągnięciu neutralności węglowej. Plany firmy zakładają redukcję emisji CO2 o 35% do 2030 roku. Będzie to możliwe za sprawą automatyzacji operacji logistycznych oraz poprzez skrócenie tras pokonywanych przez ciężarówki. Ponadto do redukcji emisji CO2 przyczyni się też rozbudowa floty lekkich pojazdów ciężarowych na ogniwa paliwowe (FCEV) oraz innych niskoemisyjnych samochodów.

Japonia stawia na transport wodorowy

Warto tu wspomnieć, że prefektura Fukuoka to wysoko uprzemysłowiony region, w którym operuje jedna z największych flot ciężarówek w zachodniej Japonii. W 2022 roku jej władze zawarły porozumienie z Toyotą i CJPK w kwestii rozbudowy transportu wodorowego. Na mocy tej umowy do przedsiębiorstw i instytucji państwowych trafią samochody i ciężarówki na ogniwa paliwowe, które będą wykorzystywane m.in. w regionalnym transporcie publicznym. Istotnym elementem kontraktu jest też rozbudowa i rozwój infrastruktury tankowania wodoru.

Technologia wodorowa ma odegrać ważną rolę w osiągnięciu neutralności klimatycznej światowej gospodarki do 2050 roku, dlatego zajmuje kluczowe miejsce w Strategii Zielonego Wzrostu (Green Growth Strategy) japońskiego rządu. Toyota – jako największy promotor wodorowej motoryzacji na świecie – jest producentem zarówno osobowych samochodów na ogniwa paliwowe, jak i ciężarówek, autobusów oraz modułów napędowych wykorzystywanych w transporcie morskim, kolejowym oraz w przemyśle.

CJPT, czyli Commercial Japan Partnership Technologies Corporation, to spółka joint venture Toyoty, Isuzu, Suzuki i Daihatsu, istniejąca od 2021 roku. Jej zadaniem jest popularyzacja samochodów użytkowych wyposażonych w najnowsze technologie, takie jak zelektryfikowane napędy, samochody autonomiczne, systemy łączności oraz systemy współdzielenia pojazdów.